تكنولوژی، ارتباطات، اطلاعات، فناوری، مخابرات، امنيت، نرم‌افزار، سخت‌افزار، وب، اينترنت، تلفن همراه، موبايل، ICT، جامعه اطلاعاتی

برنامه‌های تشویقی اپراتور‌ها با مقررات تازه بازمی‌گردد

رای دادن به این پست
banner

در باب مقررات رادیویی نوشته ای داریم با عنوان “برنامه‌های تشویقی اپراتور‌ها با مقررات تازه بازمی‌گردد” که پیشتر بدان میپردازیم.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای عرضه برنامه‌های تعرفه‌ای تشویقی که از جانب اپراتورهای عرضه دهنده خدمات ارتباطی و تکنولوژی معلومات به مصرف کنندگان توصیه می شود، مقررات گذاری کرد.

به نوشته “فن آوری آی تی” از مهر، سال قبلی اپراتورهای تلفن همراه با عرضه برنامه‌های تشویقی از نمونه مکالمات نامحدود تلفن همراه، سعی در گسترش سهم خود از مارکت و جذب مخاطبان کردند که این نوع طرحهای تشویقی به دلیل نزول کیفیت خدمت رسانی، عدم حفظ تعادل مارکت و ضدرقابتی شدن هزینه‌ها، با واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شد و این سازمان دستور توقف این نمونه برنامه ها را مطرح کرد.

در حال حاضر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در نشست شماره ۲۴۹ خود، مقررات تازه ای برای برنامه های تشویقی مالکین پروانه عرضه خدمات ارتباطی و تکنولوژی معلومات، تصویب کرد که برمبنای آن، مقررات تازه ای برای عرضه این طرحهای تشویقی وضع شده است تا اپراتورهای تلفن همراه و ارتباطات ثابت (شبکه جهانی وب و تلفن) قادر باشند باردیگر برنامه های تشویقی خود را عرضه کنند.

اپراتورها ۸ بار در سال برنامه تشویقی می‌دهند
در این مصوبه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به هر اپراتور اجازه می دهد که حداکثر ۸ بار در سال برنامه های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود، به تفکیک در زمینه ثابت و تلفن همراه عرضه کند.

مدت بهره برداری از برنامه تشویقی یعنی مدت وقتی که مشترک از این برنامه استفاده می کند حداکثر به مدت ۶ ماه درنظر گرفته شده است. به علاوه از طرف دیگر کل مدت کل لحظه عرضه برنامه های تشویقی در سال، اعم از برنامه تشویقی و یا تمدیدیه برنامه تشویقی، نباید بیش از ۸ ماه از سال باشد.

این مطلب چطوره؟  مصوبه رگولاتوری، تعرفه بسته‌های تشویقی را تغییر داد

تمدید برنامه تشویقی بعد از انتهای مدت آن، تحت نام یک برنامه تشویقی تازه شمرده شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان عرضه برنامه تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید برنامه تشویقی، برای تکمیل مدت لحظه ۳ ماهه برنامه تشویقی ابتدایی بوده باشد.

برنامه های تشویقی نباید با نزول کیفیت همراه باشد
عرضه برنامه های تشویقی منوط به حفظ کیفیت خدمات باید باشد و در صورتیکه برنامه تشویقی منجر به نزول کیفیت شود، اپراتور باید با توجه به اوضاع مطرح شده به وسیله رگولاتوری، درمقایسه با توقف برنامه اقدام و در این خصوص اطلاع رسانی ضروری را برای مشترکین خود داشته باشد.

درهمین حال در صورتی که رگولاتوری به بهانه هایی از قبیل حفظ تعادل در مارکت، تداوم رقابت سالم و عرضه خدمات و افزایش کیفی آنها با عرضه برنامه های تشویقی، ادامه آن و یا توقف برنامه قبل از موعد اتمام عرضه برنامه، موافقت نکند، مسئله را به اپراتور مطرح خواهد نمود و تحت این شرایط اپراتور مجاز به اجرا و یا ادامه یا توقف برنامه نخواهد بود.

مشخصات برنامه های تشویقی باید شفاف باشد
در این مصوبه ساعات کم مصرف، ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح برای صوت و ۲ صبح تا ۸ صبح برای دیتا مطرح شده است. براین اساس در صورتیکه اپراتور در برنامه تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کم مصرف و هم در ساعات عادی عرضه دهد، باید خدمات قابل عرضه در ساعات عادی و ساعات کم مصرف را به روش تفکیک شده مطرح کند.

این مطلب چطوره؟  وعده مدیران برای حل معضل پیامک‌های تبلیغاتی

به علاوه از طرف دیگر اپراتورها باید در قسمت عمومی پورتال خود، کلیه تعرفه های عادی را مطرح کنند و بخش مشخصی را نیز به مطرح برنامه های تشویقی تخصیص دهد و غیر از بروز رسانی آن، مشخصات شفاف برنامه های تشویقی بهمراه تاریخ شروع و انتهای برنامه و نحوه شارژینگ آنها را مطرح کند.

در کلیه آگهی مرتبط به برنامه های تشویقی نیز باید مشخصات اصلی برنامه و تاریخ شروع و انتهای آن پخش شود.

تعیین نرخ برنامه‌های تشویقی بر مبنای سهم اپراتورها از مارکت
در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای یک خدمات، تعرفه خدمات می تواند در شکل طرحهای تشویقی پایین تر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت عدم وجود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه، تحت نام ملاک سنجش خواهد بود.

تعرفه طرحهای تشویقی اپراتوری با سهم مارکت بیش از ۱۰ درصد، حداکثر می تواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایین تر باشد و تعرفه طرحهای تشویقی اپراتورهایی با سهم مارکت کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر می تواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایین تر باشد.

در همین حال هر برنامه تشویقی می تواند حداکثر شامل ۵ بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با فرصت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.

توقف برنامه تشویقی از جانب اپراتور یک هفته قبل اطلاع رسانی شود
بر اساس مصوبه تازه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور عرضه دهنده خدمات باید حداقل ۲ هفته قبل از اجرای برنامه تشویقی، درمقایسه با مطرح تعرفه هر برنامه تشویقی با جزئیات مربوطه، حداقل شامل مدت عرضه برنامه و مدت بهره برداری از برنامه، به رگولاتوری اقدام کند.

این مطلب چطوره؟  سیم‌کارت‌‌های بی‌هویت به صورت تمام و کمال قطع شدند

به علاوه از طرف دیگر در صورتی که اپراتور قصد توقف برنامه تشویقی را در مدت لحظه دسترسی به برنامه داشته باشد، باید حداقل ۷ روز قبل از اجرای تصمیم خود، این مسئله را به اطلاع رگولاتوری برساند.

با اینحال اگر در بسته خدمتی، اپراتور درمقایسه با عرضه مودم، آنتی ویروس، گوشی و دیگر ابزارهای و خدمات خارج از مسئله پروانه اقدام کند، هزینه مودم، آنتی ویروس،گوشی و دیگر ابزارهای، مستقل از هزینه خدمات است و باید به روش جداگانه تعیین و مطرح شود.

در صورتیکه برنامه تشویقی بر طبق درخواست اپراتور و با تایید رگولاتوری و یا بر طبق ابلاغ رگولاتور متوقف شود، اپراتور مجبور است تا درمقایسه با عرضه برنامه، به مشترکینی که قبل از این درمقایسه با خرید برنامه اقدام کرده و تحت نام مشترکین حال حاضر استفاده کننده از برنامه ذکر شده شمرده می شوند تا انتهای مدت مطرح شده در برنامه، خدمت مربوطه را عرضه کند.

اپراتور باید حداکثر یک ماه بعد از اتمام عرضه برنامه های تشویقی، محاسبه مرتبط به میزان بهره برداری از برنامه را به شرح چارچوب ابلاغی رگولاتوری به این سازمان عرضه دهد.

امیدواریم نوشته “برنامه‌های تشویقی اپراتور‌ها با مقررات تازه بازمی‌گردد” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به سایت فن آوری آی تی قرار گرفته است.

منبع


عنوان منو
در حال بارگذاری