تكنولوژی، ارتباطات، اطلاعات، فناوری، مخابرات، امنيت، نرم‌افزار، سخت‌افزار، وب، اينترنت، تلفن همراه، موبايل، ICT، جامعه اطلاعاتی

پیامک‌های اجباری اپراتورها!

رای دادن به این پست
banner

در باب اپراتورها نوشته ای داریم با عنوان “پیامک‌های اجباری اپراتورها!” که پیشتر بدان میپردازیم.

با اینکه با آگاهی مشترکان از نحوه‌ غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی، موج نارضایتی‌ها از پیغام‌های وقت و بی‌وقت فروکش کرده، با اینحال بازهم پیامک‌هایی هستند که با توجیه عرضه خدمات اپراتور و پشتیبانی از عده ای برنامه‌های تبلیغاتی، برای مشترکان ارسال می‌شود و این مسئله انتقاد‌هایی را باعث شده است.

به نوشته “فن آوری آی تی” از ایسنا، جریان پیامک‌های تبلیغاتی و وعده‌ هزاران جایزه، در برهه‌ای از لحظه به معضل بسیاری از مشترکان اپراتورها مبدل شده بود. اینکه مشترکان گاه و بیگاه پیغام‌هایی را دریافت می‌کردند که بر اساس گفته خودشان هرگز مایل به دریافتشان نبودند. عده ای از مصرف کنندگان درمقایسه با این پیامک‌ها و مزاحمتی که ممکن بود در هر ساعتی از شبانه‌روز برایشان پیش آید، بی‌اختلاف بودند با اینحال عده ای که این پیامک‌ها امانشان را بریده بود به مراجع متفاوتی شکایت کردند تا نتیجا مسوولان تصمیم به ساماندهی این مسئله دریافت کردند.

پیامک‌های مزاحم؛ این دفعه از طرف اپراتور
به توجه به این با اینحال چندی قبل نارضایتی‌هایی از طرف مشترکان می باشد مبنی بر اینکه بازهم پیامک‌هایی برایشان ارسال شده که با به‌کارگیری راه‌های غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی هم نمی‌توان از دریافت آنها جلوگیری کرد. این پیامک‌ها شامل برنامه‌هایی هستند که با اینکه محتوای غیراخلاقی ندارند و حتی بعضا با اهداف خیرخواهانه فرستاده می‌شوند، با اینحال پیروی مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال آنها بدون اجازه از مشترکان تخلف شمرده می‌شود.

پاسخی اپراتور همراه اول در خصوص این پیغام‌ها این بود: «عده ای از پیغام‌ها متعلق خود اپراتور بوده و نمی‌توان آنها را حذف کرد.» و از آنجایی که «این پیامک‌ها خدمات‌ها و خدمات اپراتور را عرضه می‌کند» منافی با حق مالکیت مشترکین نیست! به علاوه از طرف دیگر امکان دارد برنامه‌های دیگری وجود داشته باشد، مانند وقتی که «اپراتور از یک نشست یا یک ارگان مانند کمیته امداد یا عتبات عالیات پشتیبانی ‌کند» و در این راستا مشترکان هستند که هزینه این پشتیبانی را نه با پرداخت مالی، که با صرف لحظه خود می‌پردازند.

با این وجود اپراتور ایرانسل این مساله را رد کرده و می‌گوید ارسال پیامک‌های این اپراتور با درخواست باطل پیامک از طرف مشترکان باطل می‌شود. روابط عمومی اپراتور دوم در جواب به ایسنا اظهار کرد: "پیغام‌هایی که مشترکان می‌گیرند سه دسته است. یک دسته از پیامک‌ها مرتبط به کمپانی‌هایی است که برای آگهی خودشان این کار را می‌کنند و ارتباطی به اپراتور ندارد. دسته‌ای از پیامک‌ها اطلاع‌رسانی خود اپراتور هستند و بدین ترتیب پیامک‌هایی پیرامون‌ خدمات‌ها و خدمات اپراتور ارسال می‌شود که اگر مصرف کنندگان تمایلی به دریافت نداشته باشند، می‌توانند آن را باطل کنند. دسته سوم پیامک‌ها نیز اطلاحا ارزش اضافه هستند که در ازای عضو شدن استفاده کننده در یک خدمات، برای ایشان هزینه دارد. "

این مطلب چطوره؟  اولین شبکه تلفن ثابت بخش خصوصی افتتاح شد

در هر حال قبل از این محمود واعظی – وزیر پیشین ارتباطات و تکنولوژی معلومات- پیرامون پیامک‌هایی که در قبال آنها هزینه‌ای برای استفاده کننده مقرر کرده می‌شود، اظهار کرده بود: "هیچ کمپانی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای ایشان فرستاده و از استفاده کننده هزینه دریافت کند. " ایشان به علاوه از طرف دیگر پیرامون پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: "این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند با مزه ای نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد. "

از این جهت آنچه که در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی مورد استقبال قرار می‌گیرد، صرف نظر از کلاهبرداری‌های ناشی از این پیامک‌ها و یا دریافت هزینه بابت پیغام‌های ارزش اضافه که در ابتدای امر مردم از آن آگاه نبودند و هزینه‌های بالایی برایشان داشت، مخدوش شدن حفظ حریم شخصی مشترکان و مزاحمت‌ها و صرف وقت برای مشاهده‌ی این پیغام‌هاست. مشکلاتی از این دست و نارضایتی روزافزون صاحبان تلفن همراه از این مزاحمان پیامکی دلیل شد مدیران اپراتورها و مدیران مرتبط در وزارت ارتباطات تمهیدی برای جلوگیری از این پیامک‌ها ناخواسته بیندیشند.

مقررات عرضه خدمات پیامکی در رگولاتوری
با اینحال مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۱۳۹۰، در خصوص ارسال پیامک‌های انبوه و خدمات‌ها و خدمات ارزش اضافه، ضوابط و مقرراتی را مطرح کرد که به دلیل‌ آنها «کلیه اپراتورها موظفند برای ارایه خدمات پیامک انبوه در شکل اطلاع‌رسانی، خبری، آگهی، بازی و سرگرمی و موارد شبیه به قبل از شروع ارایه خدمات، بعد از تایید کمیسیون، مجوزهای ضروری را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت و با تایید سازمان شروع به ارایه خدمات کنند.»

از جهت دیگر در این مصوبه آمده است: «کلیه اپراتورها موظفند ضمن اطلاع‌رسانی خوب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند.» و به علاوه از طرف دیگر «در هر گونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد می‌کند، باید تعرفه‌های ذکر شده به تصویب کمیسیون برسد.»

به علاوه از طرف دیگر بر اساس مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۱، «اپراتور مجبور است قبل از شروع ارایه خدمات ارزش اضافه محتوایی پیامکی مورد نظر، در خصوص اوضاع ارایه از نمونه تعرفه خدمات، نحوه عرضه خدمت (به‌صورت اشتراکی و یا در ازای هر پیامک)، اوضاع انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع‌رسانی کرده و به علاوه از طرف دیگر در پرتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و پیش نهاد­‌های ضروری برای دریافت خدمت با جزئیات اوضاع ارایه خدمات را داشته باشد.»

این مطلب چطوره؟  سیم‌کارت‌های تازه به وسیله اپراتورها ارائه می‌شوند

در این مصوبه به علاوه از طرف دیگر تاکید شده است که « اپراتور مجبور است در زمان عرضه خدمت با ارسال پیغام­‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از کل هزینه­‌های بوجود آمده آگاه نماید و در تمام مراحل عرضه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک ممکن کند. »

به علاوه از طرف دیگر مراکز مسوول از نمونه مرکز پیشرفت تکنولوژی معلومات و رسانه های دیجیتال و مرکز ملی محیط مجازی به بررسی این مسئله پرداختند. که بالاخره بر اساس سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش اضافه و انبوه در شبکه‌های ارتباطی مصوب شد هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش اضافه پیامکی باید با رعایت قانون های و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزش‌های ایرانی-اسلامی باشد.

در آیین‌نامه مصوب شورای محشر محیط مجازی، خدمات پیامکی به دو دسته تقسیم می‌شود. خدمات پیامک انبوه که جنبه اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی دارد و بدون درخواست مشترک ارسال می‌شود و هزینه‌ای برای مشترکان دربر نخواهد داشت؛ این پیامک‌ها بعد از ارسال تحت نظارت وزارت ارشاد قرار خواهند گرفت. دسته دوم پیامک‌های ارزش اضافه که به انتخاب مشترک خواهد بود و باید بابت آن هزینه پرداخت شود تقسیم شده است و قبل از ارسال باید تحت نظارت وزارت ارشاد قرار گیرد و بعد از دریافت مجوز، امکان بهره برداری از آن برای مشترکان ممکن خواهد بود.

با این وجود از نکاتی که مورد استقبال است، اینکه با اینکه عده ای از پیامک‌ها با ارزش‌های ایرانی-اسلامی مغایرت نداشته و خلاف مقررات نیز نباشند، با اینحال مطمئنا ارسال آنها برای عده ای از مصرف کنندگان که تمایلی به دریافت آنها ندارند، ایجاد مزاحمت خواهد نمود. همین مسئله است که هم اینک و با گرفتن پیامک، حتی اگر در عرضه خدمات‌ها و خدمات اپراتورها باشند، باعث انتقاد مشترکان شده است.

نحوه باطل پیامک‌های تبلیغاتی
برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، مشترکین همراه اول می‌توانند عدد «۱» را به «۸۹۹۹» ارسال یا کد دستوری *۸۹۹۹# را شماره‌گیری کنند و یا با مرکز اطلاع‌رسانی ۹۹۹۰ رابطه بگیرند. برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی در ایرانسل نیز باید عدد ۲ را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کرد و یا می‌توان از روش خط ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ رابطه گرفته و بعد از برقراری تماس با اپراتور درخواست خود را مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی گفت.

در این باره صادق عباسی شاهکوه – معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری- قبل از این پیرامون ساماندهی خدمات ارزش اضافه پیامکی شامل پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و بازی و سرگرمی گفته بود: با استناد به گسترش خدمات ارزش اضافه پیامکی در زمینه‌های مختلف و نارضایتی مطرح شده از جانب مردم به رگولاتوری و به منظور حفظ حقوق مشترکان، با الزام رگولاتوری، شیوه‌های عرضه این خدمات از جانب اپراتورها تغییر کرد.

این مطلب چطوره؟  اپراتورهای مجازی چه اختلاف‌هایی با اپراتورهای دیگر دارند؟

شیوه‌های مختلف ارسال درخواست به سامانه مرتبط به باطل پیامک‌های تبلیغاتی نیز از روش ارسال پیامک به سرشماره ۸۰۰ یا شماره‌گیری کد دستوری#۸۰۰* است. با ارسال درخواست، فهرستی با سه گزینه باز می‌شود که نخستین گزینه خدمات‌های اکتیو و دو گزینه بعدی نوع پیامک‌های تبلیغاتی یا خدمات بنا شده بر محتوایی (ارزش اضافه) را نشان می‌دهد.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه تمامی خدمات ارزش اضافه محتوائی پیامکی باید صرفا بین ساعات ۹ تا ۲۱ برای مشترکان ارسال شود، گفت: درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش اضافه محتوائی پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود. قطع خدمات، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود. با اینحال درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش اضافه محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی بنا شده بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی مرتبط به برداشت و واریز وجه، خریدهای الکترونیکی. بازهم برای مشترکان اکتیو خواهد بود و قطع آنها خلاف مقررات است.
به علاوه از طرف دیگر فلاح جوشقانی با اشاره به مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفته بود: برای عرضه خدمات ارزش اضافه پیامکی از جانب اپراتورها تائید مشترک برای اکتیو‌سازی الزامی است. زمینه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در باب نحوه عضویت مشترکین موبایل در خدمات‌های خدمات بنا شده بر محتوا حساسیت ویژه‌ای دارد و درصورت مشاهده عضویت ناخواسته مشترکین پیگیری‌های ضروری را انجام می‌دهد. اپراتور باید در باب تمامی خدمات ارزش اضافه محتوائی پیامکی، قبل از شروع عرضه خدمات، از روش یک پیامک در باب عرضه خدمات از مشترک پرسش کند و درصورت تائید مشترک آن را اکتیو کند.

با استناد به مطالبی که در مصوبه‌های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفته شده، مبنی بر اینکه «اپراتور مجبور است در زمان عرضه خدمت با ارسال پیغام­‌های اطلاع‌رسانی، مشترک را از کل هزینه­‌های بوجود آمده آگاه کند و در تمام مراحل عرضه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک ممکن کند» و اینکه «قطع خدمات، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود»، و اکنون عده ای از مشترکان درمقایسه با پیامک‌های اپراتورها ناراضی هستند، به نظر می‌رسد این مسئله نیازمند نظارت رگولاتوری و یا شفاف‌سازی این مصوبه باشد. این مسئله که آیا اپراتورها این اجازه را دارند که پیامک‌هایی را بازهم بدون موافقت مشترکان و حتی در شرایطی که عده ای از آنها درمقایسه با ارسال این پیامک‌ها انتقاد دارند برای آنها ارسال کنند و آیا این مسئله واقعا منافی با حقوق مشترکان نیست؟ از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در حال پیگیری است.

امیدواریم نوشته “پیامک‌های اجباری اپراتورها!” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به سایت فن آوری آی تی قرار گرفته است.

منبع


عنوان منو
در حال بارگذاری